Lidé z Hrčavy se bojí hluku ze slovenské dálnice

3. 09 2014 | Obyvatelé nejvýchodnější obce v Česku Hrčavy se bojí hluku, která způsobí slovenská dálnice D3. Stavbaři ji začali budovat jen několik stovek metrů od jejich domovů. Obávají se toho, že ruch spojený s dopravou odradí turisty, na kterých je obec v kopcích těšínských Beskyd závislá. Ročně tam dorazí až 50.000 lidí. ČTK to řekl starosta obce Petr Staňo. Představitelé slovenské Národní dálniční společnosti, která dálnici staví, tvrdí, že provoz život v obci neovlivní. 

Hrčava leží v místech, kde se setkávají státní hranice Česka, Polska a Slovenska. Právě toto trojmezí, postavení nejvýchodnější obce a romantická krajina do Hrčavy s 250 obyvateli láká tisíce návštěvníků. Přitom především v rozvoji turistického ruchu vidí představitelé obce další prosperitu místních obyvatel. 
    
"Stavbou dálnice padne další mýtus o Hrčavě. Už nebudeme dědinka na konci světa. Budeme součástí mezinárodního koridoru spojujícího Bratislavu s Krakovem," řekl starosta. Poukázal na to, že z nové dálnice obec ale nic mít nebude. Nejbližší nájezd bude několik desítek kilometrů daleko. 
    
S představiteli Hrčavy slovenská strana před zahájením výstavby vůbec nekomunikovala. Tamní úřady to vysvětlují tím, že Hrčava není stavbou dotčená. S tím ale starosta nesouhlasí. Výrazně se podle něj změní vzhled okolní krajiny. Z obce bude vidět ve vzdálenosti několika set metrů 630 metrů dlouhý a 86 metrů vysoký most přes údolí Gorylova potoka. "Navíc tu bude i hluk způsobený provozem na dálnici," řekl Staňo. 
    
Výstavbě dopravní tepny označené jako D3 ale bránit nechce. "Ani bychom stavbě zabránit nedokázali. Chceme ale udělat vše pro to, aby se provoz na dálnici co nejméně dotkl našeho života," vysvětlil. Začal proto oslovovat představitele Moravskoslezského kraje. Chce se obrátit i na vládu. Po nich požaduje, aby s ochranou Hrčavy podle svých možností pomohli. 
    
"Chceme vědět, zda si slovenská strana nechala zpracovat hlukovou studii, podle které by bylo zřejmé, jak se provoz Hrčavy dotkne. Chceme vědět, zda jsou plánovaná nějaká protihluková opatření. Pokud ne, aby byla do projektu zahrnuta," řekl starosta. 
    
Mluvčí slovenské Národní dálniční společnosti Michal Fúrik ČTK řekl, že v roce 2012 si společnost nechala zpracovat aktualizaci hlukové studie. "Jejím cílem bylo zhodnotit hlukovou zátěž v úseku Svrčinovec - Skalité a Skalité - hranice s Polskem," uvedl. Výsledkem studie jsou podle něj opatření, která byla zahrnuta do projektu. "Konkrétně jde o betonová svodidla, protihlukové stěny a úpravy na fasádách domů," vyjmenoval mluvčí a dodal, že hluk se bude měřit i po uvedení dálnice do provozu. "Po konzultaci se zpracovatelem studie nepředpokládáme negativní vliv hluku z dálnice D3 na obec Hrčava," řekl. 
    
Staňo se ale obává toho, že všechna opatření budou provedena na ochranu obcí na slovenské straně dálnice. "Nechce se mi uvěřit, že by nám tady upravovali fasády či měnili okna," řekl. 
    
Stavba dálnice D3 byla zahájena v roce 1996. Po dokončení by měla mít 60 kilometrů. Spojovat bude Žilinu a polský hraniční přechod Skalité. Dálnice bude součástí evropské cesty E75. Dokončena by měla být v roce 2018. 
 
zdroj: ČTK
 
.

Odpočívejte a relaxujte kdykoliv a kdekoliv...Váš partner SPA STUDIO

Odpočívejte a relaxujte kdykoliv a kdekoliv...Váš partner SPA STUDIO